Carnavalul Primăverii în Școala Waldorf
La trecerea de la iarnă la primăvară, toate lucrurile se curăță, se reînnoiesc, Baba Dochia își dă jos cojoacele. Forțele purificatoare ale primăverii ne ajută să alungăm spiritele rele care încearcă să provoace daune naturii ce se trezește la viață.
Carnavalul – un scurt istoric
Din cele mai vechi timpuri, oamenii se îmbrăcau în veșminte înspăimântătoare, își puneau măști și se reuneau în procesiuni zgomotoase, pentru a alunga demonii.
În Evul Mediu, intervalul dintre ziua celor trei magi (6 ianuarie) și începutul postului Paștelui era dedicat eliberării de toate nedesăvârșirile și de relele obiceiuri; acest lucru era exprimat prin caricaturi, figuri grotești sau măști de animale. Elementele demonice, animale și capete ce se aflau pe frontoanele catedralelor acelor timpuri, au această semnificație. Ele au devenit adesea guri de jgheab (guri de apă cu figuri zoomorfe).
Carnavalul în școlile Waldorf
În pedagogia Waldorf, Carnavalul este o ocazie pentru copii să trăiască cât mai conștient trecerea de la iarnă la primăvară, să scape de fricile aduse de anotimpul rece și să intre în noul anotimp puternici și bucuroși. În perioada Carnavalului, aceștia au posibilitatea să renunțe la rolul de toată ziua și să intre în pielea unui personaj la alegerea lor, însoțiți atent de pedagog. Carnavalul le dă acestora și posibilitatea de a le spune celorlalți, fără supărare, ceea ce îi supără.
În perioada Carnavalului, clasele sunt decorate cu flori, ghirlande de hârtie, elemente din natură, dar și baloane și alte elemente în armonie cu tema aleasă pentru costume (animale, meserii, personalități etc.). Chiar și acasă, camera copiilor poate fi transformată într-o împărăție magică de către copii și părinți.
Parada costumelor
Se organizează o paradă a costumelor, acestea fiind deosebit de importante pentru copii. La costume copiii au lucrat alături de părinți și este o mare bucurie să le prezinte tuturor. Nu este nevoie de un costum prea sofisticat, câteva pânze, o pălărie sau o mască se pot transforma foarte repede într-un costum improvizat, care îi permite copilului să își folosească imaginația.
Pentru preșcolari și clasele mici, poate exista o mascotă a Carnavalului (o păpușă gen marionetă, care poate sta pe mâna unui pedagog cu experiență), care participă activ la viața copiilor și interacționează cu aceștia. Mascota apare doar în perioada Carnavalului, casa ei fiind departe, în Țara Carnavalului, de unde aduce multe povești frumoase, veselie și multe idei de joc. Copiii pot propune și ei probe și jocuri, care se vor derula pe toată durată Carnavalului (probe de curaj, de îndemânare, de perspicacitate, jonglerii, scenete, teatru de păpuși etc.).
Se poate organiza o tombolă și o tarabă cu bunătăți aduse și vândute de copii.
Un element atrăgător pentru copiii de vârste mici este orchestra formată cu ocazia Carnavalului.
Copiii pot aduce un instrument muzical real sau unul inventat din elemente din natură (bețe, castane, scoici, pietre, cutii de carton etc.), cu care vor cânta pentru primăvară.
Carnavalul este un moment de mare bucurie și veselie, iar atunci când adulții (pedagogi, părinți) îi acordă și ei suficientă atenție, copiii au o motivație puternică să facă totul bine, să participe cu entuziasm și să se bucure cu întreagă ființă. Primăvară se va așterne lin afară și în sufletele tuturor.