Păreri școala Waldorf
„Pentru mine Waldorf nu este o alternativă, ci este sistemul educațional în care am ales conștient să îmi înscriu fetița încă din grădiniță.
Faptul că în «centrul» școlii se află copilul și nevoile lui, precum și dorința de a-l însoți în dezvoltarea lui personală, m-a convins încă de la primele discuții cu pedagogii.
Întâi la grădiniță și apoi la școală, fetița mea a crescut comunicativă, luminoasă, responsabilă și sociabilă. Este la fel de mult o școală pentru noi părinții, precum și pentru fetița noastră. Am învățat cum să comunicăm mai bine, cum să o însoțitm în procesul educativ și în dezvoltarea ei ca OM.”
Loredana Niculae
Președinte NNC Global Inovative Services
Adultul, dascălul, conduce copilul către cunoaștere fără să intervină intruziv, fară să forțeze copilul să intre într-un anumit șablon pe care și l-a construit despre „copilul cuminte”, sau „copilul silitor” sau „copilul model”, ci permițându-i să fie COPILUL care este.
Uitându-mă în spate la propria mea evoluție școlară, realizez cât de important ar fi să le hrănim copiilor încrederea în ei și în ceilalți, abilitățile sociale, valorile umane.
Folosirea artei, a activităților practice și a jocului în Waldorf, cultivarea deopotrivă a voinței și a simțirii, alături de gândire, pun premisele formării unui om întreg, dezvoltat în toate aspectele ființei sale.”
Daniela Lina
Notar Public
„Lara a fost printre primii elevi înscriși la Școala Liberă Waldorf. Mi-a plăcut de la început că am putut să ne implicăm cu idei și să ne spunem dorințele legate de cum va arăta școala copilului nostru.
Întreg procesul de integrare a decurs firesc, într-un peisaj în care toată lumea se plânge de procedura de înscriere – cozi, atenții, liste de așteptare, incertitudine. Nu spun că totul s-a întâmplat natural, au fost și probleme inerente oricărui început.
Însă e un sentiment foarte liniștitor să fii parte dintr-un mediu în care știi că îți sunt ascultate nevoile și că poți încerca, împreună cu ceilalți părinți, conducerea școlii și pedagogii, să găsești o soluție pentru orice ar apărea pe drum, să ai o comunicare reală cu cei pe mâna cărora iți lași copilul o bună parte din zi.
Am fost recent la o petrecere de copii și am realizat că eram singurul părinte care nu se plângea de problemele de caracter ale învățătorului, de ceilalți părinți, de cerințele absurde, de metoda de educare…
Pedagogia Waldorf ni se potrivește și ca stil de viață și chiar ne-a deschis calea către multe principii de viață sănătoasă.”
Teodora Neagu
Jurnalist
„Am descoperit pedagogia Waldorf acum trei ani, când a trebuit să caut o grădiniță pentru fetița mea. Am fost bucuroasă că nu a trebuit să o „abandonez” plângând în mijlocul unui univers necunoscut, așa cum auzisem că se întâmplă. Am putut să o însoțesc până când a acceptat să rămână singură. De atunci, am trăit cu entuziasm multe experiențe Waldorf: educația cu blândețe, prin puterea exemplului, artă, activități manuale și joc liber, o comunitate de părinți implicată în activitatea grădiniței, grija pentru sănătatea și echilibrul copiilor.
Waldorf este o pedagogie care te învață să acorzi mai multă atenție nevoilor unice ale copilului tău, să-l iubești pentru ceea ce este, nu pentru realizările sau comportamentul său, să-l respecți și să-l ajuți să-și construiască încrederea în sine și, de aceea, susțin și promovez această pedagogie.
Am avut șansa de a vedea cum crește proiectul de școală încă din faza de început, când câțiva părinți și educatori au decis că acest tip de educație trebuie să continue și după grădiniță. Atunci, ca și acum, am fost uimită de dedicarea și entuziasmul celor care au susținut proiectul, au crezut în el și l-au făcut să devină realitate. Mă bucur că tot mai mulți oameni motivați de dragostea pentru copii și de dorința de a-i educa frumos și sănătos se alătură acestui proiect și lucrează împreună pentru a crea o altfel de școală, o școală unde copilul să vină cu plăcere și să-și descopere drumul în viață. Le admir strădania și pasiunea și sunt sigură că această școală va contribui la schimbarea care trebuie făcută în sistemul de învățământ din țara noastră.”
Monica Dincă
pedagog și traducător
Acum aproape 5 ani am început să ne gândim unde vom merge la grădiniță cu fetița noastră, Dara.
Nu știam decât că o iubim mai mult decât orice și că, oriunde ar fi, vom avea grijă să se simtă bine. Știam de grădinițele tradiționale și știam cu siguranță că nu va merge la una din ele. Dar am avut neplăcuta surpriză să vedem că, una cate una, nici cele private nu ne plăceau mai mult. Numele Christophori a apărut parcă de nicăieri (Lory a descoperit-o) și parcă totul se așeza frumos, în sfârșit. Am mers acolo și n-am mai putut pleca.
Ne-am transformat încet, încet, după oamenii de acolo, astfel încât acum nici nu ne recunoaștem în cei care eram acum 5 ani. Am crescut și noi odată cu Dara. Nici nu s-a pus problema să mergem la altă școală decât această școală Waldorf, chiar dacă exista pe atunci doar în mințile noastre. Adevărul este că nu m-am îndoit niciodată că această școală se va naște, pentru că e unul din lucrurile care nu poate să nu existe. E un loc unde mă simt între prieteni, unde îmi place să intru, unde mă bucur că voi vedea oameni care îmi zâmbesc și cu care pot vorbi fară nici o reținere.
Mă bucur că Dara are un așa noroc, că toată școala e ca o mare casă, unde toți se uită binevoitor la ea, unde toți copiii îi sunt prieteni, unde tuturor educatoarelor și învățătoarelor le-a spus, fară excepție, te iubesc! Dara a învățat tot (și mult) ca o joacă, din plăcerea de a cunoaște și din atașamentul pentru adulții din jurul ei, într-o lume în care totul este frumos pur și simplu. În acest loc, detaliile până la care merge grija față de copii sunt la un nivel la care mulți nici nu visează, e privit ca ceva de neîngăduit ca un adult să lezeze în vreun fel ființa unui copil, e un loc în care mai stau și mai mult de o oră să o conving seara pe Dara să plece, eu însumi dorind să mai stau.
E un loc în care știu numele fiecărui copil, părinte sau învățător și unde mă opresc de fiecare dată să stau de vorbă cu ei, din bucuria de a fi împreună.
Dorin Mitruț
profesor universitar Cibernetică ASE