Întrebări frecvente
Care sunt riscurile adaptării la sistemul școlar tradițional, după o perioadă în care copilul a urmat cursurile în cadrul unei școli Waldorf?
Obiectivele școlare la sfârșitul ciclurilor de învățământ sunt comune în sistemul tradițional și în sistemul alternativ – Waldorf.
Programa Waldorf este aprobată de Ministerul Educației; diferă în primul rând metoda și intrumentele de predare, nu obiectivele propriu-zise.
Din punct de vedere al cunoștiințelor acumulate nu ar trebui să existe riscuri de adaptare sau, cel puțin, nu altele decât pentru orice copil care a urmat ciclul primar în sistemul tradițional (trecerea la un număr mai mare de profesori specializați pe o anumită materie, schimbarea clasei sau colegilor etc.).
Care sunt riscurile adaptării la sistemul școlar tradițional, după o perioadă în care copilul a urmat cursurile în cadrul unei școli Waldorf?
Obiectivele școlare la sfârșitul ciclurilor de învățământ sunt comune în sistemul tradițional și în sistemul alternativ – Waldorf.
Programa Waldorf este aprobată de Ministerul Educației; diferă în primul rând metoda și intrumentele de predare, nu obiectivele propriu-zise.
Din punct de vedere al cunoștiințelor acumulate nu ar trebui să existe riscuri de adaptare sau, cel puțin, nu altele decât pentru orice copil care a urmat ciclul primar în sistemul tradițional (trecerea la un număr mai mare de profesori specializați pe o anumită materie, schimbarea clasei sau colegilor etc.).
Ce manuale se folosesc la clasă?
În școlile Waldorf nu există manuale standard (ceea ce face ca lucrul în clasă să fie cu atât mai important), cadrele didactice având libertatea să-și structureze materia predată în funcție de programa națională, respectând nevoile reale ale clasei.
La clasă elevii nu studiază după un anumit manual, ci după fișe și alte materiale pregătite de învățător pentru fiecare, în funcție de obiectivele și nivelul clasei la un anumit moment.
Învățătorul Waldorf se poate ghida după anumite manuale, precum și materiale specifice Waldorf pentru pregătirea cursurilor.
Absența manualului unic contribuie la creșterea respectului față de cărți și la întărirea autorității învățătorului, care are astfel o legătură directă în comunicarea cu elevii. De asemenea, elevii se obișnuiesc să se documenteze din cât mai multe surse.
Copiii primesc teme pentru acasă?
La clasa pregătitoare nu sunt teme.
În anii următori, învățătorul dă teme dacă și numai la acele materii pentru care consideră că este necesară o aprofundare prin studiu individual.
În sistemul Waldorf se încearcă fixarea noțiunilor în clasă, împreună cu învățătorul și colegii și prin repetarea/ reluarea acestora în clasă după o anumită perioadă. Temele sunt gândite astfel încât să se adreseze doar copiilor (nu sunt teme pentru părinți) și au în vedere formarea deprinderilor sănătoase de lucru individual. Sistemul Waldorf acordă importanță echilibrului dintre studiu/ școală și joc liber pentru copilul din ciclul primar.
Trecerea bruscă de la grădiniță la un sistem școlar extrem de aglomerat poate crea temeri și probleme atât copilului, cât și părinților. Odată cu creșterea copiilor, în ciclul gimnazial crește și volumul temelor.
Copiii primesc note sau calificative?
La școala Waldorf nu se dau note/ calificative, pe de o parte pentru a nu declanșa o concurență nesănătoasă, cât și pentru a evita etichetarea copilului în funcție de aceste calificative.
De aceea, la cursuri există mai multă deschidere și participare din partea elevilor, aceștia întreabă ceea ce nu înțeleg fară teama că ar putea fi «pedepsiți» prin notă. Evoluția copilului este surprinsă mult mai complet de către învățător/ profesorul diriginte în caracterizarea generală a copilului, care oferă o oglindire a evoluției copilului pe parcursul anului sub mai multe aspecte, nu doar cel al acumulării și redării pe moment a unor informații. Contorizarea evoluției semestriale se face în urma observației și notărilor permanente ale profesorului și prin echivalarea cu calificative semestriale și la sfârșitul anului printr-o medie anuală.
Mit: Școala Waldorf este pentru copii cu probleme?
Alternativa Waldorf nu reprezintă un învățământ special, ci este un învățământ normal.
Sunt acceptați și copii cu dizabilități? În ce condiții?
Învățământul Waldorf este un sistem integrativ, care poate acomoda și copii care au anumite nevoi speciale (în măsura în care nu este vorba de afecțiuni majore, care necesită un anumit gen de îngrijire și educare).
De multe ori, un astfel de copil într-o clasă dezvoltă o atmosferă foarte armonioasă, copiii se responsabilizează în raport cu cel care are anumite limitări și încearcă să ajute după puterile lor.
Însă posibilitatea concretă de integrare a unui copil cu nevoi speciale în clasă depinde de clasa propriu-zisă. Învățătorul este cel care, cunoscând copiii, poate decide dacă un anumit copil poate fi ajutat în contextul clasei pe care o are, luând în considerare totodată și ceilalți copii și nevoile lor.
De aceea, acest aspect este tratat de la caz la caz. Recomandăm contactarea conducerii școlii.
Care sunt pașii pentru înscriere?
Înscrierea presupune câteva etape:
1. Are loc o discuție cu Părinții – Beneficiari în care le sunt explicate aspecte care țin de educația Waldorf și li se oferă informații detaliate cu privire la aspectele administrative și organizatorice care țin de școlarizarea în unitatea de învățământ.
2. Părinții – Beneficiari completează o cerere de înscriere, prezintă documentele necesare depunerii cererii de înscriere și achită taxa nerambursabilă de înscriere (a se vedea art. 5.1.).
3. Elevii sunt invitați la Școală pentru o întâlnire cu dirigintele clasei și pentru a determina măsura în care Școala Gimnazială Liberă Waldorf este o opțiune adecvată pentru copil; în cazul înscrierii elevului într-un colectiv deja format, au loc trei vizite gratuite ale copilului la clasă.
4. Părinții au o discuție de feedback cu dirigintele clasei.
Aici puteți afla mai multe detalii despre procedura de înscriere.
Care este calendarul vacanțelor școlare?
Vacanțele școlare sunt comune cu cele din sistemul tradițional, așa cum acestea sunt stabilite de Ministerul Educației.
Mit: Am înțeles că la Școala Waldorf se cultivă mai ales deprinderile artistice ale copilului. Este adevărat?
Procesul instructiv se sprijină pe utilizarea artisticului ca metodă de educare (fiecare disciplină școlară fiind predată într-o manieră artistică), contribuind la dezvoltarea unor resurse sufletești ale copilului ce țin de creativitate, motivație și rezultând în plăcerea de a învăța.
Atât educația intelectului prin științe, cât și a sufletescului prin arte și meșteșuguri sunt la fel de importante pentru un om echilibrat, complet. În fapt, predarea artistică duce la o mai bună însușire în plan cognitiv a materiilor școlare.
Dacă doriți să programați o vizită la grădiniță sau la școală, ne puteți contacta aici.
Să-i primim pe copii cu venerație, să-i educăm cu iubire și să-i trimitem mai departe în libertate…
Ce este specific pedagogiei Waldorf?
Aptitudini pentru viață
Învățătorul - diriginte
Activități artistice și practice
Flaut
Euritmia
Învățarea academică are un rol secundar în primii ani
Două limbi străine
Nu există manuale
Predarea interdisciplinară
Predare artistică
Nu există note
Tehnologia este introdusă la vârsta potrivită
Păreri Școala Waldorf
Strada Ion Brezoianu, nr 31, sector 1 București
office@scoalalibera.ro
Secretariat: 0770.709.527
Program secretariat: L-V 8:00 -16:00
Sună ocupat sau nu răspundem?
Dați-ne un email cu motivul pentru care ne contactați și numărul dvs. de telefon și vă sunăm noi!