Programa Waldorf
Planul ideal de învățământ trebuie să se modeleze în funcție de imaginea schimbătoare a naturii omenești pe diferitele ei trepte de vârstă, însă, ca fiecare ideal, se afla față în față cu deplina realitate a vieții și trebuie să se integreze în ea.
Într-o situație ideală, aceste trei capacități sunt dezvoltate în mod echilibrat la adult, astfel încât niciuna nu este mai puternic dezvoltată în detrimentul celeilalte. Mijlocul, echilibrul acestor trei este susținut de partea emoțională, de starea de echilibru sufletesc, de unde pornește atât dorința de cunoaștere, cât și de implicare practică.
Orice învățământ trebuie să fie – conform lui Rudolf Steiner – cunoștință despre viață
• Libertatea predării reprezintă condiția și premisa pentru îndeplinirea misiunii „Educație pentru libertate”.
• Principiile didactice au numai un caracter orientativ pentru realizarea planului de învățământ fix din Școala Waldorf.
• Profesorul, corespunzător cerințelor timpului, va putea alege conținuturi noi conform cerințelor pedagogige și nu îi este permis să pericliteze voința libera de a învăța a copilului, bucuria de a ști, curiozitatea, atitudinea cercetătoare și uimirea acestuia prin conținuturi rigid stabilite și prin cantități de materie ce trebuie studiată.
• Educația promovată de Școala Gimnazială Liberă Waldorf se desfășoară prin aplicarea pedagogiei întemeiate de Rudolf Steiner și care își orientează demersul după evoluția copilului – fizică, sufletească și spirituală.
• În Waldorf se cultivă atât creativitatea în profesia pedagogică, cât și asumarea în egala măsură de către pedagogi și părinți a responsabilității de a-i educa pe copii. Așadar, se pune un accent deosebit pe formarea și dezvoltarea comunității educaționale formate din copii, dascăli și părinți.
Educația în Școala Gimnazială Liberă Waldorf
Educația oferită în această școală are în vedere finalitățile generale specifice educației din ciclul primar, însă metodele și ritmul de acumulare a conținuturilor predate pot fi diferite față de alte sisteme de învățământ.
Copiii sunt ghidați spre a dobândi știința despre cum se învață, iar datorită modului de predare noțiunile dobândite reprezintă o acumulare de durată, astfel încât sunt puse premisele solide care să permită accederea la următoarea treaptă de învățământ.
Activitatea școlară este desfășurată în conformitate cu programele școlare Waldorf aprobate de Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului.
Iată câteva din elementele specifice ale educației școlare Waldorf
Importanța ritmului/ programul zilnic specific al grupelor/claselor
În educația Waldorf, ritmul este foarte important, dând copiilor anumite elemente constante și de siguranță pe care ei le pot folosi ca repere.
Ritmul în educația Waldorf pleacă de la ritmul regăsit peste tot în procesele naturale (ritmul anului, ritmul biologic etc). El are un rol important în educarea voinței și angrenează copilul cu întreagasa ființă, fără a se adresa doar aspectelor ce țin de intelectul său.
Predarea în epoci
Materiile principale sunt studiate în epoci, adică pe rând, zilnic, primele două ore fără pauză, timp de 2-4 săptămâni.
Aceasta duce, pe de o parte, la o înțelegere mai aprofundată a unei materii (așa cum nu citim mai multe cărți deodată, și acumularea este mai facilă dacă ne aplecăm asupra materiilor pe rând, fără a le „amestecă” între ele).
Pe de altă parte, uitarea are rolul său, atât pentru că uitând o materie studiată într-o epocă anterioară, elevul se va putea dedica deplin unui nou domeniu, cât și pentru că, după ce respectiva materie a fost uitată aparent complet, la reîntâlnirea cu această știință, elevul își va reaminti mult mai intens cele învățate.
Viziunea antropologică asupra copilului
Educația Waldorf respectă etapele de dezvoltare a copilului, permițându-i să se manifeste precum un copil, neforțându-l să avanseze cu orice preț, sărind peste etape, periclitând astfel baza pe care se construiește.
De aceea, educația Waldorf «clădește» în ritmul copilului, ținând cont de ceea ce este specific fiecărei vârste și folosind mijloacele de învățare potrivite acelei vârste.
Conceptul ecologic asupra calității și proprietății materialelor didactice folosite
Conducerea colegială a instituției
În școlile Waldorf, în cadrul consiliului profesoral săptămânal, se discută toate problemele legate de școală, în special aspectele pedagogice. Cadrele didactice se consultă cu privire la conținuturile predate, se iau în discuție cazuri particulare, elevi care trec prin situații mai deosebite și au nevoie de atenția întregului corp profesoral.
Toate discuțiile sunt centrate pe imaginea copilului, care reprezintă nucleul preocupărilor dascălilor.
Școala fără manuale
În absența manualului fiecare copil își creează propria lui «carte», transcriind cu propriile cuvinte și desene ceea ce învață la cursul principal. Această formă de ascultare activă contribuie la o mai bună acumulare a conținutului predat, la stabilirea unei relații mai profunde cu învățătorul, care este sursa a ceea ce copilul învață.
Copiii sunt mândri de caietele realizate, în care caută să transpună totul într-o formă cât mai frumoasă, artistică.
Caietele și instrumentele de scris
Scrisul se ordonează treptat, iar în lipsa unui contur copilul depune un efort mai orientat spre această finalitate.
În privința instrumentelor de scris, se evoluează treptat de la blocuri cerate, creioane cerate, creioane colorate groase, către stilou, grosimea liniei subțiindu-se gradual, neforțat.
Cursuri artistice și practice
În educația Waldorf artisticul are un rol foarte important, fiind utilizat în predare, facilitând acumularea (deoarece învățatul devine o plăcere) și stimulând creativitatea.
De asemenea, ponderea activităților practice face că elevii să fie mai ancorați în viața familiei și a comunității, să înțeleagă că în spatele fiecărui obiect stă munca cuiva, iar pe de altă parte acest mod de învățare aplicată antrenează și alte componente ale ființei copilului în afară de cea pur intelectuală, ceea ce stimulează interesul și duce la o mai bună și ușoară înțelegere a noțiunilor predate.
Școala fără note
La școala Waldorf nu se dau note/calificative, pe de o parte pentru a nu declanșa o concurență nesănătoasă, cât și pentru a evita etichetarea copilului în funcție de aceste calificative.
De aceea, la cursuri există mai multă deschidere și participare din partea elevilor, aceștia întreabă ceea ce nu înțeleg fară teama că ar putea fi «pedepsiți» prin notă.
Evoluția copilului este surprinsă mult mai complet de către învățător în caracterizarea generală a copilului, care oferă o oglindire a evoluției copilului pe parcursul anului sub mai multe aspecte, nu doar cel al acumulării și redării pe moment al unor informații.
Contorizarea evoluției semestriale se face în urma observației și notărilor permanente ale profesorului printr-un calificativ semestrial și la sfârșitul anului printr-o medie anuală.
Materii și activități specifice
• Un exemplu în acest sens poate fi studiul euritmiei – o artă a mișcării, un sincretism între dans, gestică ce exprimă într-un alt fel vorbirea și muzica. Euritmia duce în timp la o dezvoltare armonioasă, copilul devine sensibil la calitatea gesturilor și capătă o anumită grație a mișcărilor.
• Un alt exemplu este dat de desenul formelor, care reprezintă un precursor și un element ajutător al multor materii, ușurând copiilor trecerea spre litere, spre forme geometrice și spre abstractizare.
Ca orice materie din școala Waldorf, desenul formelor reprezintă și o ocazie de manifestare a dorinței copiilor de frumos, caietele lor devenind mici opere de artă.
Strada Ion Brezoianu, nr 31, sector 1 București
office@scoalalibera.ro
Secretariat: 0770.709.527
Program secretariat: L-V 8:00 -16:00
Sună ocupat sau nu răspundem?
Dați-ne un email cu motivul pentru care ne contactați și numărul dvs. de telefon și vă sunăm noi!