Programa Waldorf

Planul ideal de invatamant trebuie sa se modeleze in functie de imaginea schimbatoare a naturii omenesti pe diferitele ei trepte de varsta, insa, ca fiecare ideal, se afla fata in fata cu deplina realitate a vietii si trebuie sa se integreze in ea.

 

Orice invatamant trebuie sa fie – conform lui Rudolf Steiner – cunostinta despre viata.

Libertatea predarii reprezinta conditia si premisa pentru indeplinirea misiunii „Educatie pentru libertate”. Principiile didactice au numai un caracter orientativ pentru realizarea planului de invatamant fix din Scoala Waldorf. Profesorul, corespunzator cerintelor timpului, va putea alege continuturi noi conform cerintelor pedagogige si nu ii este permis sa pericliteze vointa libera de a invata a copilului, bucuria de a sti, curiozitatea, atitudinea cercetatoare si uimirea acestuia prin continuturi rigid stabilite si prin cantitati de materie ce trebuie studiata.

Educatia promovata de Scoala Primara Libera Waldorf se desfasoara prin aplicarea pedagogiei intemeiate de Rudolf Steiner si care isi orienteaza demersul dupa evolutia copilului – fizica, sufleteasca si spirituala.

In Waldorf se cultiva creativitatea in profesia pedagogica, dar si asumarea in egala masura de catre pedagogi si parinti a responsabilitatii de a-i educa pe copii. Asadar, se pune un accent deosebit pe formarea si dezvoltarea comunitatii educationale formate din copii, dascali si parinti.

 

Educatia oferita in aceasta scoala are in vedere finalitatile generale specifice educatiei din ciclul primar, insa metodele si ritmul de acumulare a continuturilor predate pot fi diferite de alte sisteme de invatamant. Copiii sunt ghidati spre a dobandi stiinta despre cum se invata, iar datorita modului de predare notiunile dobandite reprezinta o acumulare de durata, astfel incat sunt puse premisele solide care sa permita accederea la urmatoarea treapta de invatamant.

 

Activitatea scolara este desfasurata in conformitate cu programele scolare Waldorf aprobate de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului.

 

Iata cateva din elementele specifice ale educatiei scolare Waldorf:

 

Importanta ritmului/programul zilnic specific al grupelor/claselor

  • In educatia Waldorf, ritmul este foarte important, dand copiilor anumite elemente constante si de siguranta pe care ei le pot folosi ca repere. Ritmul in educatia Waldorf pleaca de la ritmul regasit peste tot in procesele naturale (ritmul anului, ritmul biologic etc). El are un rol important in educarea vointei si angreneaza copilul cu intreaga sa fiinta, fara a se adresa doar aspectelor ce tin de intelectul sau.

Predarea in epoci

  • Materiile principale sunt studiate in epoci, adica pe rand, zilnic, primele doua ore fara pauza, timp de 2-4 saptamani. Aceasta duce, pe de o parte, la o intelegere mai aprofundata a unei materii (asa cum nu citim mai multe carti deodata, si acumularea este mai facila daca ne aplecam asupra materiilor pe rand, fara a le „amesteca” intre ele). Pe de alta parte, uitarea are rolul sau, atat pentru ca uitand o materie studiata intr-o epoca anterioara, elevul se va putea dedica deplin unui nou domeniu, cat si pentru ca, dupa ce respectiva materie a fost uitata aparent complet, la reintalnirea cu aceasta stiinta, elevul isi va reaminti mult mai intens cele invatate.

Viziunea antropologica asupra copilului

  • Pedagogia Waldorf este centrata pe educarea in functie de nevoile reale ale copilului, vazut ca fiinta in evolutie, ce trece prin anumite stadii ale dezvoltarii sale, fiecare avand cerintele sale educationale. Educatia Waldorf respecta etapele de dezvoltare a copilului, permitandu-i sa se manifeste precum un copil, nefortandu-l sa avanseze cu orice pret, sarind peste etape, periclitand astfel baza pe care se construieste. De aceea, educatia Waldorf «cladeste» in ritmul copilului, tinand cont de ceea ce este specific fiecarei varste si folosind mijloacele de invatare potrivite acelei varste.

Conceptul ecologic asupra calitatii si proprietatii materialelor didactice folosite

  • Salile de clasa sunt dotate cu mobilier multifunctional, realizat din materiale naturale; decoratiunile specifice si aranjamentele utilizate sunt, de asemenea, confectionate din materiale naturale; obiecte adunate din natura (uneori chiar de copii), precum scoici, conuri de brad, castane, ghinde, seminte, sunt folosite ca material didactic, in activitatile individuale sau de grup.

Conducerea colegiala a institutiei

  • In scolile Waldorf, in cadrul consiliului profesoral saptamanal, se discuta toate problemele legate de scoala, in special aspectele pedagogice. Cadrele didactice se consulta cu privire la continuturile predate, se iau in discutie cazuri particulare, elevi care trec prin situatii mai deosebite si au nevoie de atentia intregului corp profesoral. Toate discutiile sunt centrate pe imaginea copilului, care reprezinta nucleul preocuparilor dascalilor.

Scoala fara manuale

  • In absenta manualului fiecare copil isi creeaza propria lui «carte», transcriind cu propriile cuvinte si desene ceea ce invata la cursul principal. Aceasta forma de ascultare activa contribuie la mai buna acumulare a continutului predat, la stabilirea unei relatii mai profunde cu invatatorul, care este sursa a ceea ce copilul invata. Copiii sunt mandri de caietele realizate, in care cauta sa transpuna totul intr-o forma cat mai frumoasa, artistica.

Caietele si instrumentele de scris

  • Caietele folosite in scoala Waldorf nu au liniatura, lucru ce da o mai mare libertate de miscare copilului. Scrisul se ordoneaza treptat, iar in lipsa unui contur copilul depune un efort mai orientat spre aceasta finalitate. In privinta instrumentelor de scris, se evolueaza treptat de la blocuri cerate, creioane cerate, creioane colorate groase, catre stilou, grosimea liniei subtiindu-se gradual, nefortat.

Cursuri artistice si practice

  • In educatia Waldorf artisticul are un rol foarte important, fiind utilizat in predare, facilitand acumularea (deoarece invatatul devine o placere) si stimuland creativitatea. De asemenea, ponderea activitatilor practice face ca elevii sa fie mai ancorati in viata familiei si a comunitatii, sa inteleaga ca in spatele fiecarui obiect sta munca cuiva, iar pe de alta parte acest mod de invatare aplicata antreneaza si alte componente ale fiintei copilului in afara de cea pur intelectuala, ceea ce stimuleaza interesul si duce la o mai buna si usoara intelegere a notiunilor predate.

Scoala fara note

  • La scoala Waldorf nu se dau note/calificative, pe de o parte pentru a nu declansa o concurenta nesanatoasa, cat si pentru a evita etichetarea copilului in functie de aceste calificative. De aceea, la cursuri exista mai multa deschidere si participare din partea elevilor, acestia intreaba ceea ce nu inteleg fara teama ca ar putea fi «pedepsiti» prin nota. Evolutia copilului este surprinsa mult mai complet de catre invatator in caracterizarea generala a copilului, care ofera o oglindire a evolutiei copilului pe parcursul anului sub mai multe aspecte, nu doar cel al acumularii si redarii pe moment al unor informatii. Contorizarea evolutiei semestriale se face in urma observatiei si notarilor permanente ale profesorului printr-un calificativ semestrial si la sfarsitul anului printr-o medie anuala.

Materii si activitati specifice

  • Un exemplu in acest sens poate fi studiul euritmiei – o arta a miscarii, un sincretism intre dans, gestica ce exprima intr­-un alt fel vorbirea si muzica. Euritmia duce in timp la o dezvoltare armonioasa, copilul devine sensibil la calitatea gesturilor si capata o anumita gratie a miscarilor.
  • Un alt exemplu este dat de desenul formelor, care reprezinta un precursor si un element ajutator al multor materii, usurand copiilor trecerea spre litere, spre forme geometrice si spre abstractizare. Ca orice materie din scoala Waldorf, desenul formelor reprezinta si o ocazie de manifestare a dorintei copiilor de frumos, caietele lor devenind mici opere de arta.

 

 

Inscrieri

In cadrul scolii functioneaza cate o clasa pentru fiecare an scolar al ciclului primar, clasele a V-a si a VI-a si trei grupe de gradinita. In prezent se fac inscrieri pentru anul scolar 2017 – 2018. Pentru intrebari legate de scoala, precum si pentru informatii privind procesul de inscriere, va rugam sa ne contactati utilizand informatiile din pagina de contact.