Evolutia copilului

Fundamental in educatia Waldorf este recunoasterea faptului ca fiecare fiinta umana este unica si trece prin diferite perioade ale vietii; responsabilitatea pedagogiei este sa raspunda nevoilor fizice, sociale, emotionale, intelectuale si spirituale specifice fiecarei faze de dezvoltare. Prin urmare, aceasta pedagogie este centrata pe educarea in functie de nevoile reale ale copilului, vazut ca fiinta in evolutie, ce trece prin anumite stadii ale dezvoltarii sale, fiecare avand cerintele sale educationale.

 

Pedagogia Waldorf are la baza intelegerea fundamentala a diferitelor faze de dezvoltare a copilului, structurata in 3 septenare:

 

– de la 0 la 7 ani – in care copilul este primit intr-un mediu in care poate sa simta ca „Lumea este buna”; prin activitatile zilnice, prin povesti si jocuri, copilul intalneste bunatatea inerenta a lumii, uimirea in fata naturii si linistea iubirii protectoare;

 

– de la 7 la 14 ani – prin imbinarea activitatilor artistice cu cele stiintifice, prin poezie, pictura, muzica, miscare, dar si prin activitati de cercetare si explorare a lumii, copilului ii este hranit simtul estetic; el poate sa perceapa ca „Lumea este frumoasa”;

 

– de la 14 la 21 ani – tinerii devin independenti, dobandesc capacitatea pentru gandire critica si pe masura ce inteleg lumea moderna, invata sa inteleaga cauzele si legaturile dintre evenimentele lumii si comportamentul uman, traiesc experienta faptului ca „Lumea e adevarata”.

 

Pornind de la aceste aspecte, procesul educational este adaptat fiecarei varste. De exemplu, pentru copilul mic invatarea este eminamente experimentala, imitativa si bazata pe senzorial. Modul in care copilul accede spre cunoasterea lumii este jocul, care antreneaza toate simturile si intreg corpul si care reprezinta cu adevarat cea mai importanta si serioasa metoda de acumulare de resurse sufletesti si de invatare la aceasta varsta. Educatia specifica acestei perioade pune accentul pe invatarea prin joc si activitati practice, care se desfasoara urmand exemplul adultului. In urmatoarea etapa, ce corespunde in mare intervalului de varsta 7-14 ani, invatarea este artistica si imaginativa si este ghidata si stimulata de figura autoritatii – invatatorul. Procesul instructiv se sprijina pe utilizarea artisticului ca metoda de educare (fiecare disciplina scolara fiind predata intr-o maniera artistica), contribuind la dezvoltarea unor resurse sufletesti ale copilului ce tin de creativitate, motivatie si rezultand in placerea de a invata. In etapa urmatoare, a adolescentei, pentru a stimula capacitatea in dezvoltare de gandire abstracta si judecata conceptuala, accentul se pune pe dezvoltarea cognitiva, intelectuala si pe intelegerea conceptelor etice de genul responsabilitatii sociale. Prin urmare, educatia Waldorf respecta etapele de dezvoltare a copilului, permitandu-i acestuia sa se manifeste precum un copil, nefortandu-l sa avanseze cu orice pret, sarind peste etape. Grabindu-i pe copii sa devina adulti, ii privam de irepetabila experienta a acestei copilarii. De aceea, educatia Waldorf « cladeste » in ritmul copilului, tinand cont de ceea ce este specific fiecarei varste si folosind mijloacele de invatare potrivite acelei varste. Acest lucru contribuie esential la independenta creatoare a varstei adulte.

Perspectiva din care este abordat copilul in pedagogia Waldorf este una a intregului, copilul fiind inteles ca o unitate de gandire, simtire si vointa. Prin urmare, copilul este educat adresandu-ne tuturor componentelor sale si nu predominant unora (de exemplu, dezvoltarea cu predilectie a capacitatilor intelectuale, in detrimentul sau cu ignorarea capacitatilor afective sau a celor volitive). In pedagogia Waldorf se formeaza « capul, inima si mana », cu alte cuvinte, latura cognitiva se completeaza armonios cu latura emotionala si cu cea practica, prin imbinarea activitatilor sau disciplinelor stiintifice, artistice si mestesugaresti, tinzandu-se spre crearea unei « inteligente practice ». Kant afirma ca „mana este creierul exterior al omului”. Cand vointa (a face) si gandirea (a sti) se intalnesc in simtire, se naste „a fi”. Inteligenta doar pentru „a sti” este inutila. Finalitatea procesului educational o reprezinta, de fapt, posibilitatea utilizarii in viata sociala a cunostintelor deprinse in gradinita sau scoala.

Inscrieri

In cadrul scolii functioneaza cate o clasa pentru fiecare an scolar al ciclului primar, clasele a V-a si a VI-a si trei grupe de gradinita. In prezent se fac inscrieri pentru anul scolar 2017 – 2018. Pentru intrebari legate de scoala, precum si pentru informatii privind procesul de inscriere, va rugam sa ne contactati utilizand informatiile din pagina de contact.