Bazarul în Școala Gimnazială Liberă Waldorf
Pentru o școală Waldorf comunitatea creată în jurul său reprezintă un factor vital, este ceea ce o hrănește, este ceea ce confirmă necesitatea existenței școlii.
Evenimentele “sociale” organizate de școala Waldorf au menirea de a apropia oamenii de școală, de a arăta unui public mai larg care sunt activitățile și valorile promovate, ce este specific acestei școli.
Și de multe ori acest lucru se întâmplă mai ușor în cadrul unui eveniment cu caracter informal, cum ar fi un bazar, în care oamenii pot socializa, se pot bucura de atmosfera creată, pot gusta ceva bun făcut în casă, pot cumpăra un lucrușor prețios confecționat cu migală și bucurie.
Pregătirile pentru Bazar
La Școala Gimnazială Liberă Waldorf pregătirile pentru bazar încep din vreme.
Atunci când dascălul se duce cu entuziasm și dăruire către copii, când le spune o povestioară potrivită momentului, copiii participă și mai plini de interes la procesul de confecționare a diverselor obiecte ce se vor vinde la bazar (pentru că, înainte de toate, adultul trebuie să creadă cu adevărat în ceea ce spune copiilor).
Se lucrează obiecte care au legătură cu sărbătoarea ce urmează – de Crăciun sunt confecționate oițe, măgăruși, personaje înfățișând pe Iosif, Maria și Pruncul, păstorii, se împodobesc lumânări cu ceară modelată cu motive specifice sărbătorii, apar tablouri de iarnă, de Paște se pregătesc ouă decorate prin filțuire, iepurași filțuiti, lumânări, tablouri de primăvară, se pictează ghivece în care se plantează plante aromatice sau floricele, se modelează în lut ouă sau suporturi de lumânări și altele asemenea.
Materialele utilizate sunt naturale (precum lână, ceară, lut).
Iar pentru bazar nu lucrează doar copiii, ci și părinții, pentru că în școala noastră părinții se implica mult în viața școlii, în activitățile desfășurate, sunt foarte prezenți și ajută mult.
Înainte de bazar au loc câteva ateliere pentru părinți, la care aceștia își exersează îndemânarea și își scot la iveală creativitatea.
Bufetul și bunătățile pregătite în casă
La orice bazar, ca la orice eveniment social :), bufetul este important.
Părinții se organizează, stabilind fiecare ce va pregăti, fiecare încercând să prepare ceva cât mai sănătos, mai gustos și aspectuos :), așa că apar de la maeștrii bucătari ascunși în oricare dintre noi preparate de post și/ sau raw-vegane, de exemplu pasta de semințe de dovleac și rucola sau pasta de semințe de floarea soarelui cu roșii uscate, humus făcut în casă sau tort crud de caju și fructe de pădure, bomboane crude de cocos și migdale și multe alte preparate (pizza, fasole bătută, pastă de măsline), plăcinte (de spanac cu telemea de capră și muguri de pin, cu iaurt sau cu mere), multe prăjituri, eheeei, și lista ar putea continua…
Cine participă
La bazar sunt invitați și expozanți care au produse compatibile cu ceea ce școala promovează, cum ar fi produse alimentare bio, verdețuri proaspete, semințe germinate, pâine cu maia, produse cosmetice bio, rechizite școlare folosite în Waldorf, jucării de lemn sau din alte materiale, stil Waldorf, cărți pentru copii și oameni mari.
Și, bineînțeles, în primul rând, sunt prezente lucrușoarele confecționate de copii! Și ce confirmare mai încărcată de căldură sufletească poate exista pentru copil că lucrul făcut de el este minunat, decât faptul că părintele său îi admiră obiectul creat și îl cumpără la bazar?
În timp ce părinții savurează liniștiți o limonadă și un fursec și se încing la vorbă, copii pot participa, pe toată durata bazarului, la diverse ateliere, cum ar fi reprezentații de teatru de masă, atelierul de făcut turtă dulce sau pâine, unde se întrec în a împleti colăcei cât mai deosebiți ca formă sau diverse alte activități organizate special pentru ei și pentru momentul respectiv.
Bazarul reprezintă un mod prin care este sprijinită școala (fondurile obținute fiind destinate unor investiții în beneficiul copiiilor; de exemplu amenajarea curții sau a locurilor de joacă, la cumpărarea de jucării și materiale pentru clase sau la „proiecte” pe care și le propun copiii, cum ar fi să meargă într-o excursie cu clasa). Dar mai mult decât atât, reprezintă un mod în care părinți, copii, pedagogi, prieteni susținători, ne coagulăm într-o comunitate.