Clasa a VI-a

Lege și ordine

O flacără arzătoare se află înăuntrul unui copil, în clasa a șasea. Multe lucruri se pun în mișcare. Acum că stă ferm cu picioarele pe pământ, copilul de clasa a VI-a este foarte hotărât când pășește în lumea ce se află în fața lui. Trupul său fizic se întărește și începe să se îndrepte cu pași repezi către pubertate. Pe masură ce copiii devin din ce în ce mai conștienti de schimbările fizice din corpurile lor, este timpul potrivit ca ei să învețe despre trupul fizic al pământului pe care stau cu atâta hotărâre. În clasa a V-a, studiul botanicii le-a atras privirea către pământ iar acum, în clasa a VI-a, studiul geologiei îi va duce la cele mai mari adâncimi ale pământului, către altă flacără interioară arzătoare.

Astronomie și fizică

Își vor îndrepta privirea de asemenea și către ceruri ca să descopere relația pământului cu alte corpuri ale sistemului solar, atunci cand vor studia astronomia. Aici vor fi între pământul solid de sub picioarele lor, care ascunde comori nebănuite, și cerul strălucitor, care le aduce de sus o trăire de venerație. Clădind pe fundamentul interesului lor natural față de legile naturii și de lumea fizică, programa clasei a VI-a introduce studiul fizicii. Optica și acustica sunt abordate prin experimente concrete și observație. Discutiile teoretice sunt doar la un nivel introductiv în materie, explorarea lor aprofundată urmând în clasele superioare de liceu.

Istorie și geografie

Continuând să descopere lumea din ce în ce mai largă, copiii din clasa a VI-a studiază harta schimbătoare a Europei, din perspectivă istorică. Acolo unde studiul civilizațiilor antice se încheiase la finalul clasei a V-a, curriculumul face trecerea de la istoria antica spre istoria modernă, urmărind declinul Greciei antice, înflorirea și apoi decăderea Romei.

Așa cum copilul de clasa a VI-a își domină corpul fizic, romanii, mai mult decât oricare altă civilizație antică, au dominat lumea lor fizică. Se poate vedea o paralelă între hotărârea și priceperea lor în a cuceri și modul în care acționează un copil de clasa a VI-a. „Divide și cucerește” este o temă puternică a acestei vârste. Multiplele realizări ale romanilor în orașele lor, drumurile, apeductele, precum și cuceririle lor în lumea occidentală le aduc elevilor un exemplu istoric despre felul în care excesul poate duce la distrugere. Căderea Romei este destul de zguduitoare. Totuși, există o speranță. Aici, copilul de clasa a VI-a a lăsat în urmă copilăria cunoscută și începe o nouă călătorie spre cunoașterea și descoperirea de sine.

Echilibrul dintre studiul concret al legilor care fac parte atât din fizică precum și din ordinea socială este creat de studiul perioadei medievale, pentru că aduce inima copilului de clasa a VI-a în fața unor acțiuni de cavalerism pe care unele școli Waldorf le introduc în serbări cu specific medieval.

Sursa:chalkboarddrawing.org. Desene pe tabla – prof.dr.Liliana Dumitriu – profesor diriginte al clasei a VI-a (anul scolar 2019-2020)

Norme și măsuri împotriva răspândirii COVID19

Pentru că ne dorim în primul rând ca activitatea să se desfășoare în condiții de siguranță în școală au fost instalate marcaje, separatoare, indicatoare, au fost montate semnalistici și echipamente. Mobilierul a fost amplasat astfel încât să asigure regulile de distanțare socială.

Curățenia și dezinfectarea se vor face de două ori pe zi, atât în spațiile interioare, cât și în cele exterioare, iar sălile de clasă vor fi dezinfectate zilnic, după plecarea copiilor, prin expunere la lampă UV (acest gen de lampă germicida UTC+ozon distruge bacteriile și virusurile, purificând aerul și dezinfectând obiectele și încăperile expuse la acțiunea ei). În fiecare pauză dintre ateliere copiii vor merge cu unul dintre coordonatori la baie pentru a se spăla pe mâini (sau în curte) și se vor dezinfecta mesele folosite și scaunele.