Desenele nu trebuie să fie prea detaliate; de fapt, desenul simplu lasă loc copilului pentru a-și înfrumuseța propriul desen cu detalii care trăiesc în el din povestea pe care ai spus-o.
Permițându-le copiilor această libertate creativă, trebuie să le reamintești să rămână fideli poveștii. Ei pot întreba dacă personajul poate avea pantaloni roșii sau o rochie mov. Atâta timp cât povestea nu are nicio semnificație, copilul poate folosi orice culoare dorește. Alte detalii, cum ar fi florile, copacii, aspectele decorative ale unei case, ar trebui încurajate dacă copilul dorește să le adauge.
Poate fi nevoie de o anumită îndrumare dacă imaginea devine prea „ocupată” și scade ideea principală a poveștii. Cel mai relevant aspect al desenului de pe tablă este gestul profesorului care depune efortul de a aduce frumusețe elevilor săi și care așterne în copii atât dorința de a-și înfrumuseța și ei caietele, trezește imagini vii în sufletul copilului și îl ajută să perceapă noțiunile spre care se îndreaptă învățarea.
Și în acest an, învățătorul apelează la povești și la lumea mitică a basmului. El poate aduce copiilor imagini din povești, dar și imagini sezoniere, sau personaje create de învățător și care să însoțească firul predării pe parcursul anului într-o poveste pedagogică, reprezentate pe tablă prin diferitele lor călătorii și aventuri.
Acestea sunt lucrurile de care elevii sunt foarte entuziasmați; dacă schimbările nu au loc zilnic, copiii învață și lecția valoroasă a satisfacției întârziate și sunt cu atât mai încântați să vadă ceva nou în desen. De asemenea, îi oferă copilului posibilitatea de a-și spori abilitățile de observație. Și, mai presus de toate, desenul (ca orice alt aspect al predării) adus cu dragoste, va fi primit cu dragoste. Poveștile și desenele lor vor fi folosite pentru exersarea limbii și scrisului.
Desenul formelor de la clasa I (materie proprie pedagogiei Waldorf ce presupune desenarea cu mâna liberă a unor forme și tipare non-reprezentative) pune bazele scrisului. Valoarea educativă a desenului formelor stă nu atât în rezultatul pe care elevii îl au, cât în întreg procesul prin care trec în timp ce desenează. Acest lucru este evident dacă avem posibilitatea să observăm copiii și modul în care ei desenează pe măsură ce avansează în vârstă. Este o materie care educă la nivel de emoție, iar rezultatele ei sunt o înregistrare vizuală a procesului care le-a produs.
Piticii socotitori sunt de un mare ajutor la predarea operațiilor matematice. Pedagogia Waldorf introduce cele patru operații matematice de bază în același timp, asemănându-le cu cele patru temperamente. Acest proces început de la clasa pregătitoare, iar acum, în clasa I, calculele devin mai complexe. Pornind de la întreg sunt căutate părţile care îl compun, fie printr-o adunare, fie printr-o înmulţire. Iar apoi oglindirea lor, scăderea şi împărţirea, le însoţesc rând pe rând.
Dacă numărăm boabele de fasole câte şapte şi vedem cum se adună grămadă după grămadă, ajungem la 21 de boabe. De câte ori am luat câte şapte boabe? Dacă sunt 21 cu totul, cum ajungem înapoi la 7? Dar dacă am împărţi cele 21 de boabe în trei grupe? Dar în şapte?
Abordarea de la întreg către părți obișnuiește copilul să gândească matematic mobil și variat. Înainte de a ţine minte socoteli simple, copilul privește calculul precum un joc și o modalitate concretă de explorare şi vizualizare a lumii numerelor.
„Vorbirea, numărarea și mișcarea concomitente le solicită copiilor o mare concentrare, iar în acelaşi timp stimulează capacitatea sănătoasă de reprezentare și pe cea de trăire interioară complexă.
Matematica devine o trăire sufletească atunci când sunt exersate simțurile copilului pentru calitatea diferitelor operații aritmetice.
Alături de efectul de învățare, acest mod de predare are și alte efecte pozitive: prin participarea senzorială, corpul este activat respectiv elevul respiră mai bine, iar starea lui de bine se îmbunătățește.”
(Wolf Klein, Să calculăm cu toate simțurile)
Text adaptat după: http://www.chalkboarddrawing.org/essence-of-grade-one.html
Strada Ion Brezoianu, nr 31, sector 1 București
office@scoalalibera.ro
Secretariat: 0770.709.527
Program secretariat:
De luni până joi:
08:20 - 10:00 și 13:00 - 15:00
Sună ocupat sau nu răspundem?
Dați-ne un email cu motivul pentru care ne contactați și numărul dvs. de telefon și vă sunăm noi!