
Acest an este unul al unor mari transformări. Copilul începe să simtă o separare și o pierdere a împărăției copilăriei timpurii pe măsură ce intră într-o stare de conștiență cu privire la cine este el, ca entitate separată de oamenii și lucrurile din jurul său. Aceste schimbări au început încă din clasa I și pot să nu se definitiveze până în clasa a II-a.
Totuși, în general, aceasta caracterizează experiența celui de-al nouălea an de viață. În școlile Waldorf numim acest lucru “Rubiconul”, care simbolizează trecere într-o nouă etapă de viață. Dacă Iulius Cezar știa că “zarurile au fost aruncate” odată cu traversarea Rubiconului, tot așa copiii nu se mai pot întoarce la vârsta de identificare prin imitație cu lumea adultă și pornesc pe drumul identificării individuale care va continua în celelalte etape de vârstă.
Este timpul unei treziri, o a doua oară în viața copilului când descoperă “Eu-ul”. Prima oară a fost în jurul vârstei de trei ani, când copilul a folosit pentru prima dată cuvântul “eu” cu referire la sine.
Copilul de clasa a II-a se găsește pe sine stând singur printre cei din familie, profesori și copii. Începe să observe că este separat de cei din jurul lui. Poate experimenta frici care par nefondate pentru un adult. Poate experimenta momente intense de suferință sau tristețe, aproape că jelirea unei mari pierderi. Coșmaruri sunt dese la această vârstă, în special pe tema morții.
Nu este nemaiauzit ca un copil de nouă ani să se întrebe dacă părinții săi sunt cu adevărat părinții săi sau dacă nu cumva a fost adoptat, sau să pună la îndoială credibilitatea și autoritatea învățătorului său.
Pentru o carte excelentă legată de schimbările vârstei de nouă ani, căutați “Întâlnirea cu Sinele” scrisă de Hermann Koepke. Curricula Waldorf adresează cu înțelepciune nevoile care derivă din aceste schimbări.
A.C. Harwood (profesor Waldorf și scriitor), arată: “Steiner a recomandat o serie de istorii bine cunoscute din Vechiul Testament. Nu doar legende la superlativ – despre Arca lui Noe, despre Ilie și corbi, despre David și Goliat – dar întreaga poveste este o călătorie a omului dinspre paradis spre pământ, acea călătorie pe care copiii înșiși sunt în proces de a o face.”

Curricula Waldorf pentru clasa a II-a îi aduce copilului de nouă ani darul de întâlni lumea pe care a ajuns să o recunoască cu instrumentele de care va avea nevoie pentru a trăi în noua sa casă, pământul.
Elevul va învăța abilitățile practice de agricultură și grădinărit, construirea de case, înțelegerea unităților de măsură și măsurarea timpului. De asemenea, va învăța despre îmbrăcăminte și fibre, gătit și țesut. Acest tip de activități sunt instrumente de luat în stăpânire lumea prin propriile puteri, adică ceea ce îi este necesar copilului acum și astfel transformă acest an de frământări într-o experiență plină de satisfacții.
Elevul de clasa a II-a merge cu poftă, cu instrumente în mână – la propriu, pentru a cuceri lumea. Până la sfârșitul anului, elevul de clasa a II-a are încrederea în abilitățile sale de a-și naviga drumul prin viață. Un adevărat sentiment de a ști că, dacă este nevoie, ar putea să o facă singuri.
Koepke vorbește despre copilul de nouă ani și relația sa cu artele: “Până în al nouălea an de viață, arta este o slujitoare a copilului, dar după această perioadă, copilul ar trebui să devină slujitorul artei. Această schimbare rezultă din eliberarea forțelor creative care până atunci activaseră inconștient în construirea corpului, dar care acum pot fi utilizate încet și treptat pentru a da expresie eu-lui. Miezul creativ al ființei umane este acum abordat; prin artă poate dezvălui spiritualul în materie. Din acest motiv, elementul artistic are o importanță centrală în pedagogia Waldorf”.
Activitățile curriculare pentru clasa a II-a
Elevii vor aprofunda materiile învățate în ciclul primar și vor studia materii noi, într-o maniera interactiva, artistică și dinamică. Activitățile curriculare respectă programa națională pentru alternativa Waldorf (primar) aprobată de Ministerul Educației Naționale și includ materii specifice pedagogiei Waldorf, precum și activități extrașcolare.
Astfel, printre materiile studiate în clasa a II-a se numără:
Geneza, legende biblice
În clasa a doua, între 8 și 9 ani, copiii se află la un punct de cotitură.
Ei se separă mai vizibil de lumea copilăriei mici și aspiră lăuntric către cea a adolescenței. Separația este profundă și implică o viziune nouă asupra lumii, în care ființa individuală începe să se perceapă distinct de tot ce e în jur și să își pună întrebări despre lucruri care până atunci erau de la sine înțelese.
În epoca de limbă română, studiul poveștilor din Vechiul Testament aduce o lumină nouă asupra construcției originare a umanității, a relațiilor fundamentale dintre oameni și a valorilor morale pe care le prețuim.
Construcția casei
Copiii clasei a II-a sunt la momentul la care se poziționează interior în raport cu lumea, își clădesc propria “casă” interioară. În pedagogia Waldorf pentru această vârstă curricula prevede construirea unei case cu materiale de construcție “adevărate”, prelungind până în real, în concret, parcursul interior al copilului și astfel susținându-l. Proiectul de construcție a caselor stimulează copilul să întreprindă în mod autonom un proces cognitiv complex (cum se construiește o casă?), să adune informații despre felul în care se folosesc materialele și uneltele, să redacteze un plan și apoi să îl realizeze.
Strada Ion Brezoianu, nr 31, sector 1 București
office@scoalalibera.ro
Secretariat: 0770.709.527
Program secretariat:
De luni până joi:
08:20 - 10:00 și 13:00 - 15:00
Sună ocupat sau nu răspundem?
Dați-ne un email cu motivul pentru care ne contactați și numărul dvs. de telefon și vă sunăm noi!