Clasa pregătitoare
Copilul care pășește către școală, cu adevărat dornic să intre într-o lume mai largă, dând toate semnele că este pregătit pentru acest pas, preia cu noile sale capacități o experiență de grup nouă și mai organizată.
Pentru el, prima experiență de școală este un salt într-o nouă lume de aventură și învățare. Cu toate că este încă în lumea de joc și imitație, în această nouă explorare apelează la tot ceea ce și-a stabilit în sine în prima sa fază a copilăriei. El a lucrat în corpul său fizic și acum este pregătit să intre pe tărâmul învățării prin sentimentele sale.
În următorii șapte ani, el își va dezvolta și mai mult capacitățile de gândire. La această vărstă a primului contact cu școala, nu numai că întreaga sa ființă este implicată în învățare, dar și există o legătură strânsă între învățare și viața sentimentală, care îl ajută la a pătrunde și a însufleți lumea.
Arta și toate aspectele din care decurg frumusețe și bunătate sunt calea către viața sentimentală a copilului. Dacă profesorul va înzestra fiecare aspect al materiei sale cu imagini frumoase, indiferent dacă sunt văzute sau auzite, copilul va trece cu cel mai deplin angajament această punte de la joacă la muncă.
Procesul în care are loc această nouă învățare este cel mai important. Copilul la această vârstă trăiește în imaginație și, cu această înțelegere, profesorul prezintă materialul lecției prin povești care apelează la imaginația sa. Pentru proaspătul elev de clasă pregătitoare, lumea este un loc frumos și sigur. Binele prevalează întotdeauna.
Fiecare poveste, adesea basmul arhetipal, îi oferă copilului o oportunitate de a-și aprofunda înțelegerea despre oamenii și lumea din jurul lui, pe care le va întâlni mai târziu și cu care va relaționa la vârsta adultă. În acest sens, gestul uman joacă cel mai mare rol pe scena curriculum-ului clasei pregătitoare.
Prin gestul uman copilul simte profund în ființa lui tot ceea ce are de oferit această clasă pregătitoare. În acest an copiii fac cunoștință cu literele și cifrele, pe care le desprind din lucruri cunoscute sau la care ajung prin povești, așa că ele vin în mod natural, ca o continuare firească a ceea ce este deja familiar.
O capacitate esențială pe care o urmărește învătătorul în această primă etapă școlară este aceea a pregătirii grupului pentru a învăța și primi conținuturi, impregnând, prin imitație și repetiție, niște obiceiuri pe care se va fundamenta, începând cu clasele următoare, învățarea.
Este un an de explorare social, de deprindere a regulilor, de creare a organismului social al clasei, ca grup. Copiii învață cum să relaționeze într-o clasă, cum să asculte, deprind ritmul orei și pun cu adevărat bazele pe care se va clădi mai târziu.
Fiecare învățător își găsește o poveste care să îi însoțească pe copii pe parcursul clasei pregătitoare; în imagine, doi copii – Nora si Teodor – au pornit în descoperirea scrisului, cititului și socotitului.
Povestea prinde contur și formă pas cu pas, pe tot parcursul anului școlar, conducându-i pe copii prin lumea literelor și cifrelor. Inspirat de copiii clasei sale, cunoscând nevoile lor la această vârstă, învățătorul desfășoară cu migală firul poveștii, o ilustrează inspirat, trezind în copii imagini interioare vibrante.
Literele vin din povești și din imagini grăitoare pentru acest proces pe care lumea l-a parcurs în trecerea de la concret la abstract.