Clasa a V-a
Lege și ordine
O flacără arzătoare se află în interiorul unui copil aflat în al șaselea an de școală. Multe lucruri încep să se pună în mișcare în această perioadă. Acum, când copilul stă ferm cu picioarele pe pământ, este foarte hotărât în a păși cu încredere în lumea care se deschide în fața sa. Corpul său fizic devine mai puternic, pregătindu-se să treacă rapid către pubertate. Pe măsură ce copiii devin din ce în ce mai conștienți de schimbările fizice din corpurile lor, este momentul potrivit pentru a învăța despre trupul fizic al Pământului, pe care pășesc cu atâta hotărâre.
Dacă în al cincilea an de școală, studiul botanicii le-a atras atenția către sol, acum, în al șaselea an, studiul geologiei îi va duce la cele mai mari adâncimi ale Pământului, descoperind o altă flacără interioară arzătoare.
Astronomie și fizică
Privirea lor se îndreaptă, de asemenea, către ceruri pentru a descoperi relația Pământului cu celelalte corpuri din sistemul solar, prin studiul astronomiei.
Între pământul solid de sub picioarele lor, care ascunde comori nebănuite, și cerul strălucitor, care le inspiră venerație, copiii trăiesc o experiență unică.
Clădind pe interesul lor natural față de legile naturii și de lumea fizică, programa pentru al șaselea an de școală introduce studiul fizicii.
Optica și acustica sunt abordate prin experimente concrete și observație, iar discuțiile teoretice sunt menținute la un nivel introductiv, pregătind terenul pentru explorări mai profunde în anii de liceu.
Istorie și geografie
Pe măsură ce descoperă lumea din ce în ce mai largă, copiii din al șaselea an de școală studiază harta schimbătoare a Europei dintr-o perspectivă istorică. Dacă în al cincilea an de școală studiul civilizațiilor antice a fost în prim-plan, acum curriculumul face tranziția de la istoria antică la cea modernă, urmărind declinul Greciei antice și înflorirea, urmată de decăderea Romei.
Așa cum copilul din al șaselea an de școală își stăpânește corpul fizic, romanii, mai mult decât oricare altă civilizație antică, au dominat lumea lor fizică. Se poate observa o paralelă între hotărârea și priceperea romanilor în a cuceri și modul în care acționează un copil în această etapă. „Divide și cucerește” devine o temă puternică a acestei vârste.
Multiplele realizări ale romanilor în orașele lor, precum drumurile, apeductele și cuceririle din lumea occidentală, oferă elevilor un exemplu istoric despre cum excesul poate duce la distrugere. Căderea Romei este o lecție impresionantă, dar aduce și o speranță.
Acum, copilul din al șaselea an de școală lasă în urmă copilăria cunoscută și începe o nouă călătorie spre cunoașterea și descoperirea de sine. Echilibrul dintre studiul concret al legilor fizicii și al ordinii sociale este completat de explorarea perioadei medievale, o perioadă care aduce în inima copilului de clasa a VI-a acțiuni de cavalerism, uneori sărbătorite în școlile Waldorf prin evenimente cu tematică medievală.