Clasa a V-a

Un punct de referinta in dezvoltarea personala a copilului

 

21949521864979142Incepand cu anul scolar 2015-2016 am introdus invatamantul gimnazial, respectiv prima clasa a V-a, pentru a le permite elevilor care termina clasa a IV-a sa continue studiul in cadrul scolii si sa ramana intr-o ambianta familiara pana la terminarea clasei a VIII-a.

 

Pentru copil, schimbarea care are loc de obicei la trecerea catre clasa a V-a, in care autoritatea iubita si protectoare a invatatorului este inlocuita cu o serie de profesori necunoscuti este adesea o traire neplacuta. Scoala Waldorf le ofera copiilor posibilitatea de a prelungi legatura de suflet cu invatatorul, care le-a fost alaturi de cand au inceput sa cunoasca entuziasti lumea oamenilor mari, dupa 5-6 ani, pana in perioada grea a pubertatii si adolescentei. Astfel, trecand impreuna cu copiii pragul catre ciclul gimnazial, invatatorul continua sa indrume copilul pe drumul vietii, drumul de a deveni un adult care poate oferi darurile sale lumii, cu incredere si deschidere. Aceasta legatura se diversifica prin contactul cu o noua atitudine fata de cunoastere, prin intalnirea cu discipline noi care il ajuta sa inteleaga si sa transforme lumea.

 

Clasa a V-a este cunoscuta ca „Anul de aur”, deoarece elevii sunt entuziasti, dornici sa invete si sa infrunte noi provocari, sunt capabili de munca si au o imaginatie nemarginita. La aceasta varsta copiii sunt foarte sensibili, dau dovada de armonie, mobilitate si bucurie fata de viata, dar devin si mult mai critici, iar uneori dau semne de teama si nesiguranta si au nevoie de raspunsuri la intrebarile importante ce se nasc in sufletele lor (Cine sunt eu? Cine sunt parintii mei? Cine sunt profesorii mei?). Este momentul la care gandirea logica se dezvolta aproape in intregime, copiii de gimnaziu fiind capabili de judecati rationale si de o argumentare bine fondata.

 

Programul de invatamant gimnazial oferit de Scoala Libera Waldorf isi propune sa le ofere elevilor toate conditiile necesare pentru o dezvoltare armonioasa.

 

Clasele de gimnaziu ale scolii (respectiv, din toamna anului 2016-2017, clasele a V-a si a VI-a) sunt deschise atat pentru elevii din scoala noastra, cat si pentru elevi din afara scolii. Detalii cu privire la procedura de inscriere puteti gasi aici.

 

Activitatile curriculare pentru clasa a V-a

Elevii vor aprofunda materiile invatate in ciclul primar si vor studia materii noi, intr-o maniera interactiva, artistica si dinamica. Activitatile curriculare respecta programa nationala pentru alternativa Waldorf (gimnaziu) aprobata de Ministerul Educatiei Nationale si includ materii specifice pedagogiei Waldorf, precum si activitati extrascolare.

 

Astfel, printre materiile studiate in clasa a V-a se numara:

 

Limba romana
La aceasta varsta, elevii de gimnaziu se cufunda in cele mai timpurii culturi omenesti din perioadele veche indiana, persana, egipteano-babiloniana si greaca, ceea ce creeaza disponibilitate si deschidere fata de literatura trecutului istoric, respectul si pretuirea ei.

In ceea ce priveste gramatica, un motiv al predarii la aceasta varsta este familiarizarea copilului cu spatiul si timpul. Acesta este sprijinit in predarea gramaticii prin tratarea timpurilor si prelucrarea prepozitiilor, la care se adauga continuarea cultivarii sensibilitatii fata de stil.

 

Matematica

Tema generala a predarii aritmeticii in clasa a V-a este calculul cu fractii. Copilul trebuie sa fie capabil ca la sfarsitul acestui interval de timp „…sa se deplaseze socotind liber in cadrul cifrelor exprimate prin numere intregi, fractionare si fractii zecimale” (Rudolf Steiner). O conditie esentiala pentru aceasta „deplasare libera” este ca toti copiii sa devina siguri pe calculul mintal. La aritmetica se adauga elemente

de geometrie si unitati de masura, teorema lui Pitagora avand un rol central in exercitiile de geometrie.

 

Geografie

wO sarcina esentiala a predarii geografiei este aceea de a aduce copilul intr-o relatie constienta cu lumea spatiala si de a trezi in el interesul fata de lume. Descoperirea formelor de relief, discutiile si observatiile legate de clima, vegetatie, flota si fauna, lumea minerala, precum si oamenii din diverse zone si

activitatatile lor au un rol important in aceasta clasa. Intelegerea in profunzime a punctelor cardinale, precum si cartografierea unor locuri vizitate reprezinta, de asemenea, un element central in geografia clasei a V-a.

 

Istorie

9c1415091803cac7ac56ec8bb0be7ee3Pana la varsta de noua ani copiilor le-au fost prezentate doar imagini istorice, imagini din viata anumitor persoane si anumite legende din istorie, iar acum se trece la istoria vechilor popoare orientale. Copiii trebuie sa vietuiasca faptul ca oamenii vechilor culturi nu au trait si gandit la fel ca noi. De la India straveche la Imperiul Persan, Egiptul Antic si Grecia Antica, copiii vor afla despre vechii atlanti, hindusi, brahmani, faraoni, vechile temple, zigurate, piramide sau scrierea cuneiforma ori hieroglife.

 

Biologie

La biologie copiii vor studia plantele si asemanarile dintre acestea si om, relatia om-natura. Se elaboreaza legatura dintre sistemul metabolic si al membrelor umane, cu domeniul floral si de fructe al plantei. Viata in lumina si caldura, stimularea provenita din mediul inconjurator si legatura cu el sunt comune amandurora. Diferitele trepte evolutive ale ciupercilor, algelor, muschilor, ferigilor etc. inspre o tot mai mare perfectiune, sunt comparabile cu calea de evolutie a omului.

 

Muzica

In punctul central se afla legatura cu calculul fractiilor, fixarea valorilor notelor si teoria intervalelor muzicale si incepe sa se puna accent pe ritm, tempo, nuante, timbru. Se continua studiul la flauto dolce (blockflöte – sopran, alto, tenor). In aceasta perioada se poate canta mult si in mod constient frumos, ceea ce inseamna o baza inestimabila pentru intreaga activitate muzicala ulterioara. De asemenea se pun bazele pentru activitatea corala si in orchestra. Elementul muzical este cantat acum mai des pe doua voci.

 

Euritmie

In clasa a V-a, toate cele exersate pana acum in domeniul spatial si ritmic se extind in vorbire si muzica.

Ca element nou se descopera geometria propriei staturi (pentagrama), care este parcursa si in spatiu. In legatura cu invatamantul principal pot fi prelucrate texte din vechile culturi, precum si poezii in limbi straine.

 

Educatie plastica si pictura

In trecerea la treapta gimnaziala, copiii incep sa reuneasca forma cu culoarea pura. Acum acestea vor fi legate de imagini din natura, de animale, de plante, de pietre. Si legat de materialul de povestit, de antichitate, rezulta noi teme. Materia de gimnaziu predata in diversele epoci de invatamant se uneste cu elementul artistic si conduce, prin intermediul picturii, in acuarela, la configurarea colorata a temelor din caietele de epoci.

 

Abilitati practice

Se reia si se perfectioneaza tricotatul, se trece la tricotatul cu mai multe andrele (se tricoteaza sosete, manusi, animale). Cresterea si scaderea ochiurilor va fi notata in caiet, reprezentand si un exercitiu matematic. Se modeleaza mult, se foloseste mai des lutul. Se deprind diferite activitati gospodaresti; copiii invata sa transforme crengute de lemn in varfuri de sageti, rotite eoliene sau alte obiecte, prilej cu care devin mai indemanatici in maini si mai mobili in reprezentari.

 

Limbi straine (limba engleza si limba germana)

Waldorf alfabet litereEste perceputa frumusetea vorbirii in configurarea sunetelor si melodia limbajului. Necesitatea miscarii

corporale in timpul vorbirii se restrange. Se dezvolta miscarea sufleteasca prin imagini launtrice care trebuie mereu stimulate de catre profesor. Puterea gandirii poate fi acum cultivata prin descoperirea mai multor reguli gramaticale.

 

Educatie fizica

La aceasta varsta copiii pot intra in dispozitia istoriei grecesti si a jocurilor olimpice (in forma de organizare de atunci). Jocul dintre greutate si usurinta, aruncare si prindere. Pot fi introduse jocuri de aruncare a mingiei peste plasa, volei si baschet, jocuri cu obstacole, dar fara un exces de reguli de joc.

Inscrieri

In cadrul scolii functioneaza cate o clasa pentru fiecare an scolar al ciclului primar, clasele a V-a si a VI-a si trei grupe de gradinita. In prezent se fac inscrieri pentru anul scolar 2017 – 2018. Pentru intrebari legate de scoala, precum si pentru informatii privind procesul de inscriere, va rugam sa ne contactati utilizand informatiile din pagina de contact.