Intrebari frecvente

Î: Care sunt riscurile adaptarii la sistemul scolar traditional, dupa o perioada in care copilul a urmat cursurile in cadrul unei scoli Waldorf?

R: Obiectivele scolare la sfarsitul ciclurilor de invatamant sunt comune in sistemul traditional si in sistemul alternativ – Waldorf. Programa Waldorf este aprobata de Ministerul Educatiei; difera in primul rand metoda si intrumentele de predare, nu obiectivele propriu-zise. Din punct de vedere al cunostiintelor acumulate nu ar trebui sa existe riscuri de adaptare sau, cel putin, nu altele decat pentru orice copil care a urmat ciclul primar in sistemul traditional (trecerea la un numar mai mare de profesori specializati pe o anumita materie, schimbarea clasei sau colegilor etc.).

Î: Ce manuale se folosesc la clasa?

R: In scolile Waldorf nu exista manuale standard (ceea ce face ca lucrul in clasa sa fie cu atat mai important), cadrele didactice avand libertatea sa-si structureze materia predata in functie de programa nationala, respectand nevoile reale ale clasei.

La clasa elevii nu studiaza dupa un anumit manual, ci dupa fise si alte materiale pregatite de invatator pentru fiecare, in functie de obiectivele si nivelul clasei la un anumit moment.

Invatatorul Waldorf se poate ghida dupa anumite manuale, precum si materiale specifice Waldorf pentru pregatirea cursurilor.

Absenta manualului unic contribuie la cresterea respectului fata de carti si la intarirea autoritatii invatatorului, care are astfel o legatura directa in comunicarea cu elevii. De asemenea, elevii se obisnuiesc să se documenteze din cat mai multe surse.

Î: Copiii primesc teme pentru acasa?

R: La clasa pregatitoare nu sunt teme. In anii urmatori, invatatorul da teme daca si numai la acele materii pentru care considera ca este necesara o aprofundare prin studiu individual. In sistemul Waldorf se incearca fixarea notiunilor in clasa, impreuna cu invatatorul si colegii si prin repetarea/reluarea acestora in clasa dupa o anumita perioada. Temele sunt gandite astfel incat sa se adreseze doar copiilor (nu sunt teme pentru parinti) si au in vedere formarea deprinderilor sanatoase de lucru individual.

Sistemul Waldorf acorda importantei echilibrului dintre studiu/scoala si joc liber pentru copilul din ciclul primar. Trecerea brusca de la gradinita la un sistem scolar extrem de aglomerat poate crea temeri si probleme atat copilului, cat si parintilor.

Odata cu cresterea copiilor, in ciclul gimnazial creste si volumul temelor.

Î: Copiii primesc note sau calificative?

R: La scoala Waldorf nu se dau note/calificative, pe de o parte pentru a nu declansa o concurenta nesanatoasa, cat si pentru a evita etichetarea copilului in functie de aceste calificative. De aceea, la cursuri exista mai multa deschidere si participare din partea elevilor, acestia intreaba ceea ce nu inteleg fara teama ca ar putea fi «pedepsiti» prin nota. Evolutia copilului este surprinsa mult mai complet de catre invatator/profesorul diriginte in caracterizarea generala a copilului, care ofera o oglindire a evolutiei copilului pe parcursul anului sub mai multe aspecte, nu doar cel al acumularii si redarii pe moment a unor informatii. Contorizarea evolutiei semestriale se face in urma observatiei si notarilor permanente ale profesorului si prin echivalarea cu calificative semestriale si la sfarsitul anului printr-o medie anuala.

Î: Mit: Scoala Waldorf este pentru copii cu probleme?

R: Alternativa Waldorf nu reprezinta un invatamant special, ci este un invatamant normal.

Î: Sunt acceptati si copii cu dizabilitati? In ce conditii?

R: Invatamantul Waldorf este un sistem integrativ, care poate acomoda si copii care au anumite nevoi mai speciale (in masura in care nu este vorba de afectiuni majore, care necesita un anumit gen de ingrijire si educare). De multe ori, un astfel de copil intr-o clasa dezvolta o atmosfera foarte armonioasa, copiii se responsabilizeaza in raport cu cel care are anumite limitari si incearca sa ajute dupa puterile lor. Insa posibilitatea concreta de integrare a unui copil cu nevoi speciale in clasa depinde de clasa propriu-zisa. Invatatorul este cel care, cunoscand copiii, poate decide daca un anumit copil poate fi ajutat in contextul clasei pe care o are, luand in considerare totodata si ceilalti copii si nevoile lor. De aceea, aceasta problema este tratata de la caz la caz. Recomandam contactarea conducerii scolii.

Î: Care sunt pasii pentru inscriere?

R: Inscrierea presupune cateva etape:

  1. Are loc o discutie cu Parintii-Beneficiari in care le sunt explicate aspecte care tin de educatia Waldorf si li se ofera informatii detaliate cu privire la aspectele administrative si organizatorice care tin de scolarizarea in unitatea de invatamant.
  2. Parintii-Beneficiari completeaza o cerere de inscriere, prezinta documentele necesare depunerii cererii de inscriere si achita taxa nerambursabila de inscriere (a se vedea art. 5.1.).
  3. Elevii sunt invitati la Scoala pentru o intalnire cu dirigintele clasei si pentru a determina masura in care Scoala Gimnaziala Libera Waldorf este o optiune adecvata pentru copil; in cazul inscrierii elevului intr-un colectiv deja format, au loc trei vizite gratuite ale copilului la clasa.
  4. Parintii au o discutie de feedback cu dirigintele clasei.

Î: Care este calendarul vacantelor scolare?

R: Vacantele scolare sunt comune cu cele din sistemul traditional, asa cum acestea sunt stabilite de ME.

Î: Mit: Am inteles ca la Scoala Waldorf se cultiva mai ales deprinderile artistice ale copilului. Este adevarat?

R: Procesul instructiv se sprijina pe utilizarea artisticului ca metoda de educare (fiecare disciplina scolara fiind predata intr-o maniera artistica), contribuind la dezvoltarea unor resurse sufletesti ale copilului ce tin de creativitate, motivatie si rezultand in placerea de a invata. Atat educatia intelectului prin stiinte, cat si a sufletescului prin arte si mestesuguri sunt la fel de importante pentru un om echilibrat, complet. In fapt, predarea artistica duce la o mai buna insusire in plan cognitiv a materiilor scolare.

 

 

Pentru a afla mai multe raspunsuri la intrebarile referitoare la aceasta metoda educationala, puteti vizita si urmatorul site:

Why Waldorf Works: www.whywaldorfworks.org