Blog

Sa crestem copii care sa fie capabili sa iubeasca

  • martie 13, 2015
  • Posted in Blog
  • By admin

–Fragment dintr-un articol de Mary O’Connell, Director LifeWays Training din Oregon si Wisconsin, si Fondator/Director al LifeWays Early Childhood Program din Milwaukee, WI.[programe educationale bazate pe principiile pedagogiei Waldorf, n.n.]

Site

Nu putem stabili cu adevarat daca o scoala ii este benefica copilului nostru pana cand nu identificam ce ne dorim pentru el. Daca intrebi un parinte care este obiectivul sau pe termen lung pentru copilul lui, adesea parintele va spune: “vreau sa creasca sa fie fericit”. Toti ne dorim asta pentru copiii nostri, dar realist, nu putem cu adevarat sa asiguram fericirea copilului nostru. Fericirea este un lucru foarte personal… Asa ca m-am provocat pe mine insami sa identific trei obiective pentru copiii nostri care sunt fezabile, care le vor impacta vietile in mod pozitiv si care ar putea chiar sa le imbunatateasca sansele de fericire. Iata lista mea:

Sa crestem copii care sa fie capabili sa iubeasca

Privind inapoi la viata voastra de pana acum, sunt sigura ca lucrurile care conteaza cel mai mult pentru voi sunt relatiile cu alti oameni, si nu media din liceu sau promovarile de la serviciu.

Astfel, desi este important sa ii pregatim pe copii pentru scoala si pentru cariera, este crucial sa le oferim experienta formarii unor relatii adevarate. Singurul mod in care ii putem ajuta pe copii sa invete sa ii iubeasca pe ceilalti este dandu-le posibilitatea de a avea relatii de lunga durata cu persoane care ii iubesc. Oferindu-le ocazia de a fi furiosi cu un prieten, pentru ca apoi sa invete cum sa depaseasca acest moment si sa refaca acea relatie. Lasandu-i sa fie frustrati de faptul ca nu pot fi mereu fata in fata cu cineva si sa invete modalitati eficiente de compromis. Ajutandu-i atunci cand sunt intristati datorita separarii de un parinte cu o imbratisare din partea unui educator ce ii cunoaste bine.

Relatiile nu sunt intotdeauna usoare. Permitandu-le copiilor sa se intalneasca cu aceste provocari atunci cand sunt in prezenta unui educator iubitor si a colegilor, ii ajutam sa dobandeasca abilitati de relationare pe care le vor folosi tot restul vietii. De multe ori ma intreb cum pot fi dobandite aceste abilitati intr-un mediu (cresa sau gradinita) unde numerosi membri ai personalului vin si pleaca frecvent, iar copiii sunt mutati dintr-o incapere in alta pe masura ce cresc. In programul nostru de educare, vad o evolutie a capacitatii copiilor de a iubi in fiecare zi. Sunt uimita de cum acesti copii isi iubesc educatorii si se iubesc unul pe altul, cu cata grija se ocupa de bebelusi si de cum invata sa se foloseasca de cuvinte, mai degraba decat de pumni.

Sa crestem copii liberi

Rudolf Steiner, fondatorul pedagogiei Waldorf spunea “Sa-i primim pe copii cu veneratie, sa-i educam cu iubire si sa-i trimitem mai departe in libertate.” Libertatea este un drept dobandit la nastere, nu? Si totusi sunt atatia copii care cresc “ne-liberi” in gandire. Stau pasivi in timp ce la scoala, in capul lor sunt inghesuite informatii, invatand doar cat este nevoie pentru a trece urmatorul test, nefiind stapani pe procesul de invatare. Acesti copii devin de multe ori adolescenti si adulti care isi urmeaza semenii fara a-si pune intrebari, fara sa se intrebe daca un tip de comportament ales este conform cu valorile dupa care vor sa traiasca. Nu par liberi sa isi aleaga o alta cale.

Dr. Michaela Glockler, in cartea ei “Ghid pentru sanatatea copilului” spune “ Pentru a creste un copil sa fie liber trebuie avuta in vedere momentul potrivit”. Un lucru introdus prea devreme il gaseste pe copil nepregatit si incapabil sa se descurce cu noul element in mod independent. In acest caz, mai degraba il “dresam” pe copil decat ii dam putere. Invers, orice abilitate sau subiect introdus prea tarziu nu-i mai trezeste interesul; si in consecinta nu ii mai poate aprecia valoarea. Consecintele sunt intr-o prima faza dependenta, iar in a doua faza indiferenta –  doua modaliati diferite de a fi “ne-liber”.

Dar cum sa crestem copii independenti, implicati si care gandesc pentru ei? Noi luam in serios sfatul dat de dr. Glocker despre sincronizare. Totul are loc la momentul potrivit si in copilaria mica se invata despre cum functioneaza lumea, de unde vine hrana, se exploreaza miscarea si limbajul, se invata cum sa te imbraci, cum sa ai grija de lucruri, cum sa te porti cu prietenii, cum sa ceri respectuos un lucru de care ai nevoie… As putea continua la nesfarsit despre lectiile invatate in fiecare minut la LifeWays. Bineinteles, copiii mici pot fi “dresati” cum sa faca exercitii academice, dar cu ce pret pentru copil?

Sa crestem copii care sunt pregatiti sa invete

Specialistii in psihologia copilului numesc acest lucru “functia executiva”. O functie executiva buna poate prezice succesul scolar mai bine decat coeficientul de inteligenta al copilului. Desi consta in mai multe elemente, o mare parte din functia executiva reprezinta abilitatea copilului de a se “auto-regla”. Copiii ce au aceste abilitati isi pot controla emotiile si comportamentul, pot rezista impulsurilor si pot exercita auto-control si disciplina. Cercetatorii au identificat o singura metoda de a dezvolta capacitatea de auto-reglare…prin joc liber…cat mai MULT. De fapt, conform unui studiu recent, cel mai bun este jocul imaginativ care dureaza cat mai mult. De ce? Atunci cand se joaca “de-a ceva” copiii foloses ceea ce se numeste discurs interior: copiii vorbesc cu ei insisi despre ce au de gand sa faca si cum vor face un anumit lucru. Evalueaza ce a functionat si ce nu a functionat. Comparand activitatile prescolarilor, cercetatorii au descoperit ca acest limbaj de auto-reglare este folosit cel mai mult in timpul acestui tip de joc. De asemenea, cu cat jocul este mai structurat, cu atat limbajul interior al copiilor este mai putin folosit. Copiii din ziua de azi, petrec mult timp avand activitati ce nu ii ajuta sa isi dezvolte aceasta capacitate: se uita la televizor, se joaca jocuri video sau pe computer si iau parte la activitati structurate. Faptul ca de-a lungul anilor s-a schimbat modalitatea in care copiii isi petrec timpul a avut un impact asupra capacitatii lor de a se auto-regla. Un studiu recent compara abilitatile de auto-reglare ale copiiilor  din zilele noastre cu cele studiate in anii 1940 – astazi, copiii de 5 ani se comporta la nivelul celor de 3 ani de acum 60 de ani, din punctul de vedere al auto-reglarii!

La noi, copiii au la dispozitie ore dedicate jocului imaginativ, nestructurat, atat in interior cat si afara. Am aflat de la parintii si profesorii “elevilor” nostri ca acesti copii au fost bine pregatiti pentru scoala, ca rezultat al acestui tip de educatie.

 

http://www.lifewaysnorthamerica.org/blog/how-do-children-benefit-being-lifeways-mary-oconnell

Related Posts

Inscrieri

In cadrul scolii functioneaza cate o clasa pentru fiecare an scolar al ciclului primar, clasele a V-a. a VI-a si a VII-a si doua grupe de gradinita. In prezent se fac inscrieri pentru anul scolar 2019 – 2020. Pentru intrebari legate de scoala, precum si pentru informatii privind procesul de inscriere, va rugam sa ne contactati utilizand informatiile din pagina de contact.